Macskák vakcinázása

Miért kell a macskámat vakcinázni?

A macskáknak is számos fertőző betegsége van (pl. parvovírus okozta vérképzőszervi és emésztőszervi megbetegedés, macska herpes-, illetve calicivírus okozta légzőszervi megbetegedés, veszettség, macskák vírusos leucosisa, chlamydiosis, veszettség,stb.), melyeket könnyen elkaphatnak, ha nem részesítjük őket megfelelő védőoltásokban.
Azért is fontos a védőoltásokat megfelelő időben beadni, mert a már beteg, tüneteket is mutató állatot csak hosszas és költséges kezelés árán tudjuk megmenteni, olykor pedig már ez sem segít. Vemhes állatoknál pedig rendkívül nagy a kockázata, hogy a fertőzést zavart okoz a magzatok fejlődésében, vagy esetleg halva születést okoz.

Immunitás, anyai védelem, vakcináció eredménye

• Felnőtt macskákban: Rendszeres védőoltások hatására, adott betegség átvészelése következtében képződött ellenanyagok hatására
  • Kölykökben: Ezek aztán életük első néhány hetében biztosítják a kellő védelmet. Mennyiségük azonban idővel csökken, így a kölykök fogékonnyá válnak a fertőzésekkel szemben.Ha a kiscicákat ebben az időszakban megfelelő alapimmunizálásban részesítjük, a saját védekező rendszerük által termelt ellenanyagok átveszik az anyától kapott ellenanyagok szerepét.Ha az anyamacska nem részesült megfelelő oltási programban, vagy nem esett át az adott betegség(ek)en, nem képes tejével kölykeinek védőanyagokat átadni, így azok fokozottan veszélyeztetettek a fertőzésekkel szemben.

Jól megválasztott oltási program eredménye: A kellő hatás elérése érdekében nem elegendő egyszer oltani az állatot. Az első oltás ugyanis csak előkészíti a szervezetet, s minimális mennyiségű védekezőanyag termelését eredményezi. Ezért kb. 2-3 hét múlva meg kell ismételni a vakcinázást, hogy a teljes védettség ki tudjon fejlődni. Ezek után pedig gondoskodni kell az évenkénti ismétlő oltások beadatásáról, hogy a hatás ne csökkenjen.

Mi ellen oltassam a macskám?

Számos fertőző betegség ellen (parvovírus okozta panleucopenia, herpes-, calicivírus okozta fertőzés, chlamydiosis, veszettség, macska leucosis, microsporiozis) léteznek már vakcinák. Azonban Önnek állattartónak és nekünk, állatorvosoknak közösen kell azt eldöntenünk, melyik betegség ellen is érdemes vakcinázni kedvencét. Ennek eldöntésében a következőket kell figyelembe vennünk:

• Hol és hogyan tartja/szeretné tartani: csak a lakásban, csak a kertben, vagy itt is, ott is?
  • Szeretné állatát utaztatni (telekre, nyaralásra, külföldre)?
  • Egyedüli kedvenc a lakásban, vagy más cica, kutya, egyéb állat is van otthonunkban?
  • Akarják-e nagyobb „macska-társaságba” vinni (kiállítás, panzió)?
  • Tenyészállatnak szánják-e?
  • Kapcsolatba kerülhet-e rókával, kóbor kutyával, rágcsálóval?

A Zalai Állatgyógyászati Centrumban alkalmazott egyszerű, alapimmunizálási protokoll

ÉLETKOR MEGELŐZENDŐ BETEGSÉG
9. hét
(nem vakcinázott, vagy ismeretlen előéletű anya esetén)
Fertőző macskanáthák
12. hét Fertőző macskanáthák
12. hét
(megfelelően vakcinázott anya esetén)
Fertőző macskanáthák
15. hét Fertőző macskanáthák
Fertőző bélgyulladás

A védőoltás beadása előtt mindig megvizsgáljuk kedvencét, illetve a szükséges megelőzendő kezeléseket (pl. féregtelenítés) elvégezzük. Ennek az az oka, hogy ha állatunk beteg, vagy férges, immunrendszere/védekező rendszere nincs megfelelő állapotban ahhoz, hogy a vakcinázással a kívánt eredményt, hatékonyságot (azaz elegendő ellenanyag termelését) elérjük.

Az oltások dokumentálása

Az I. védőoltás beadása után macskájának saját nemzetközi oltási igazolványt állítunk ki, melybe bevezetjük minden vakcinázáskor az oltás dátumát, a beadott vakcina nevét, gyártási számát, s bejegyezzük a következő oltás esedékességének dátumát. Ebbe az oltási könyvbe írjuk be a féregtelenítések dátumát, illetve a használt készítmény nevét is.

Ezenkívül az első találkozáskor bevezetjük állatát számítógépes betegnyilvántartási rendszerünkbe is, ahova szintén pontosan feljegyzünk minden vakcinázást, féregtelenítést, illetve minden egyéb állatorvosi beavatkozást, valamint kezelést.
Ha a tulajdonos igényli, levélben, telefonon vagy e-mailben figyelmeztetjük a következő oltás, féregtelenítés, külső élősködők elleni védekezés, stb. esedékességére, hogy mindig biztosítva legyen macskája részére a megfelelő védelem.

Ha valaki külföldre szeretne utazni kedvencével, a macskát chippel kell ellátnunk, majd egy útlevelet kell kiállítanunk részére, s ebbe kell bevezetnünk a vakcinázásokat.